Benhinneinflammation Vs överansträngd muskel

Benhinneinflammation Vs överansträngd muskel

Nya Viktkampengruppen har ju startat och när man startar lite hastigt med framförallt löpning/powerwalk är det lätt att råka ut för smärtor på framsida underben. Känslan blir ofta att det bränner ordentligt på framsidan av benet vid löpning/hopp eller powerwalk. Är det då benhinneinflammation som uppstått??

Man hör väldigt ofta personer som säger att de har benhinneinflamation direkt när det gör minsta lilla ont på framsidan av underbenet, dock så är det oftast ett felaktigt antagande!!
Om det ska vara en inflammation så måste skadan uppfylla 5 kriterier. Saknas något av dessa symptom så är det inte en inflammation!

– Lätt rodnad, Det ska alltså bli lite rödlätt.
– Ömhet, Det ska knappt gå att beröra med handen utan stor smärta
– Lokal värmeökning, Det ska vara varmare än det brukar
– Lätt svullet
– Nedsatt funktionalitet

Benhinneinflammation sitter även endast på insidan av skelettbenet, om ni känner med handen så finns det en lite ”vassare” kant på skenbenet. Sitter ömheten på insidan av den kanten så kan det vara benhinneinflammation, sitter det däremot på utsidan så är det en muskel skadan sitter i.

Vad är då problemet om det inte är en benhinneinflammation?
Jo längs hela underbenets yttersida har nämligen en muskel som heter M. Tibialis Anterior sitt ursprung, den löper sen hela vägen ned och fäster i början på stortån.
Den muskeln har alltså varit stel och/eller inte stark nog, därför blivit överansträngd vid löpning och/eller Powerwalk. Det har därför utlöst triggerpunkter i muskeln vilka kan utstråla hög smärta i hela underbenet.

För att bli av med detta krävs stretching, massage och värme direkt på muskeln.

PS. Skulle det vara benhinneinflammation så är tyvärr det enda som hjälper att vila! Anstränger man det med mer belastning så förvärrar man bara inflammationen och det kommer bli ännu längre vila tillslut!

Källa: PT Dan Bergqvist: Benhinneinflammation Vs överansträngd muskel