Posterior tibialis övningar (lagat video länkarna)

Saxat och snaböversatt med google från http://www.kinetic-revolution.com/tibialis-posterior-strengthening-exercises/
Apr 14, 2013 // by James Dunne

PROGRESIVA ÖVNINGAR FÖR POSTERIOR TIBIALIS REHAB

I detta inlägg vill jag ge lite vägledning till ett antal av de löpare som har varit i kontakt och ställt frågor om Posterior Tibialis rehab.

Följande filmer och beskrivningar ger en användbar stegvis guide för hur jag ofta tenderar att utvecklas de styrkeövningar för posterior Tibialis muskler och senor.

UNRESISTED RÖRELSE GENOM RANGE

Beroende på din skada, i det inledande skedet av behandlingen och rehabilitering, din Physiokan mycket väl föreskriva icke-viktbärande, obelastade rörelse övningar, som den i videon nedan. Dessa bidrar till att utveckla styrka och smärtfri rörelse i inversion och eversion i synnerhet.

 

MOTSTÅND RÖRELSE GENOM RANGE

Som din behandling fortskrider, motstånd övningar ytterligare hjälp för att bygga upp styrka och stimulera läkningsprocessen av Tib.Post. sena. Med hjälp av ett motstånd band enligt videon nedan särskilt bidrar till att bygga avgörande excentriska styrka.

 

VIKT BEARING PROPRIOCEPTION

Nästa progression lägger viktiga viktbärande och proprioceptiva element. Utför denna övning barfota. Videon visar väl hur Tib.Post. måste ständigt arbeta dynamiskt för att upprätthålla medial båge höjd som kroppen rör sig ovanför foten.

 

DYNAMISK VIKTBÄRANDE PROPRIOCEPTION

Som en progression till ovanstående övning, vi nu lägga till mer dynamisk rörelse från överkroppen, samtidigt i en enda lem hållning. Detta utmanar Tib.Post. vidare att bibehålla den mediala bågen.

 

TÅHÄVNING MED INVERSION

Här är en annan viktbärande rörelse för att bygga styrka i Posterior Tibialis.

 

LÅG NIVÅ SPÄNST

Här är en annan viktbärande rörelse för att bygga styrka i Posterior Tibialis.

OBS börja med några 10sec Ansträngningar – se hur Tib.Post. Reagerar!

 

BALLISTISK TÅHÄVNING PÅ HÖJD

Här är en ballistisk viktbärande övning, som arbetar med full rörelse för att bygga styrka i Posterior Tibialis.

OBS! Börja försiktigt – bygga upp till träningens intensitet i videon!

 

OM FÖRFATTAREN

James har en akademisk bakgrund inom idrotten rehabilitering och ett särskilt intresse för tillämpad biomekanik. Han för närvarande tränare ett stort antal löpare och triatleter på alla kunskapsnivåer och prestanda. Han har fått ett gott rykte för att möjligjort för idrottare att förbättra deras prestanda och övervinna skador genom att förbättra deras löpteknik och utveckla löpnings specefik styrka.

Bookmark the permalink.

Kommentera