Träningsvärk, MTB & att inte träna.

 

Hej alla glada idag var det meningen att det inte skulle bli någon form av träning överhuvudtaget men det blev inte riktigt så.
Jag började dagen med en riktigt god frukost(bacon ägg & ostmacka).

Dagen fortsatte med att vi skjutsade svärmor till Helena i bruket efter det så åkte vi till min mor och ställde bilen där medans vi gick med hundarna ca 5-6km .

När vi gick där så hittade vi ett litet utegym vid Hälsansstig/teknikparken(se dåliga bilder).

Fika och surr blev det ju självklart hos mor innan vi åkte hem.

Jag skulle ju inte träna nått idag då jag tagit ut mig ganska mycket de senaste dagarna och så har jag ju en ordentlig träningsvärk i benen.
Jag fick fick hem en pulsklocka igår som jag ska låna och idag så fixade jag batterier till den och sändaren..
För drygt en vecka sedan så köpte jag en begagnad MTB för 300:- inte någon värsting utan en cykel ifrån biltema men den var billig och den funkar.
Det är nu det blir fel rastlös Micke som vill prova pulsklockan och cykeln….

20130519_150627

På med träningskläder och ut med cykeln och så var det ju det där med pulsklockan, hur hög puls kan jag komma upp i?
En himla massa trampande blir det nu och vi kommer upp i 144 slag, 150 slag osv i slutet av passet kom jag upp i 167 slag.
167 slag i minuten är nästan 94% av min teoretiska maxpuls(220-42(åldern)) och det är ju över vart jag ska ligga när jag tränar då jag är en nybörjare men man måste ju prova. J

Passet var över på 24 minuter och då hade jag cyklat 8,72 km och det var riktigt roligt så det kommer jag att göra fler gånger.

PULSZONER UTIFRÅN PROCENTSATSER

Pulszonerna brukar alltför ofta beskrivas utifrån en procent av maxpulsen, till exempel som nedan:

Zon1: 50-60 % av maxpuls – mycket lätt träning
Zon2: 60-70 % av maxpuls – lätt träning
Zon3: 70-80% av maxpuls- medelintensiv träning
Zon4: 80-90 % av maxpuls – högintensiv träning
Zon 5: 90-100 % av maxpuls – mycket högintensiv träning

 

Bookmark the permalink.

Kommentera